Δευτέρα, Μαΐου 01, 2017

"Συνθήκη Μοντρέ 1936" διαχείριση των Στενών στο παρελθόν ή αιτία πολέμου για το μελλόν;




«Οι Συνθήκες είναι ένας τρόπος εξακολούθησης του πολέμου». Ζωρζ Μπενζαμάν Κλεμανσώ (Γάλλος πρωθυπουργός-δημοσιογράφος 1841-1929).



Η παραπάνω σκέψη του Γάλλου πολιτικού που έζησε ένα αιώνα πριν νομίζω είναι συγκλονιστική και  μοιάζει να βρίσκει εφαρμογή ακόμα και στις μέρες μας και να λύνει απορίες σε σχέση με τις εξελίξεις που αυτή την στιγμή τρέχουν.
Αν ισχύει η παραπάνω παρατήρηση του κ. Κλεμανσώ τότε θα πρέπει να δούμε διαφορετικά μερικά πράγματα. Προσωπικά μου έλυσε κάποιες απορίες αλλά γέννησε και ακόμα μεγαλύτερες.

Εμβαθύνοντας  στο παραπάνω σκεπτικό εντυπωσιάστηκα πραγματικά και νομίζω εάν είσαι υποψιασμένος θα εντυπωσιαστείς και εσύ.
Ας δούμε μαζί εν συντομία ποια είναι η ουσία της παραπάνω μικρής σε όγκο πρότασης.

Η παραπάνω πρόταση μας παρουσιάζει ξεκάθαρα πώς μια συνθήκη ειρήνης ή μια συμφωνία γενικά, είναι πολύ απλά μια χρονοκάψουλα που εκεί μέσα φυτεύεται η αιτία πολέμου, που θα ανοιχτεί αργότερα στο μέλλον, από άλλες όμως γενιές.

Διεθνής Ενώσεις, Πράξεις, Συμφωνίες, Καταστατικά  που δεν ξέρουμε καν από ποιο χέρι γράφτηκαν, υπογράφονται από τους συμβαλλόμενους με σκοπό, όπως μας λένε, την ευημερία, την ειρήνη, την ασφάλεια, την οικονομική συνεργασία μεταξύ των κρατών κτλ. και δεν είναι τίποτα άλλο παρά γραπτές συμφωνίες, που εκεί μέσα εμπεριέχουν άρθρα-αποφάσεις που στο μέλλον γίνονται αιτίες διαμάχης και σύγκρουσης, οδηγώντας στον θάνατο εκατομμύρια ανθρώπους.

Προσωπικά κάτι τέτοιο με αφήνει άφωνο.

Για παράδειγμα μιας και έχουμε την παρακάτω συνθήκη, μπορούμε να υποθέσουμε ότι το 1936 κάποιοι μελέτησαν και συνέταξαν αυτό το κείμενο, το παρέδωσαν στους συμβαλλόμενους οι οποίοι με την σειρά τους το υπέγραψαν, που όμως η υπογραφή αυτή ήταν η πυροδότηση μιας βόμβας με χρονοδιακόπτη, που όταν λήξει ο χρονοδιακόπτης στο μέλλον, θα προκαλέσει μια διαμάχη, μια τοπική σύγκρουση στην περιοχή ενδιαφέροντος( στην συγκεκριμένη περίπτωση περιοχή ενδιαφέροντος είναι τα Στενά) ή μια γενικευμένη σύρραξη.

Άρα και σύμφωνα με τα παραπάνω, όσο περισσότερες είναι οι Συνθήκες που υπογράφονται, τόσο περισσότεροι είναι και οι πόλεμοι που διεξάγονται.
Ερώτηση εδώ!

Ποιοι είναι αυτοί που συντάσσουν τις συνθήκες στο μακρύ παρελθόν για να συνεχίζονται οι πόλεμοι, οι διαμάχες, ο ανθρώπινος αποδεκατισμός στο μέλλον και που προφανώς δεν θα ζούν;

Απάντηση .. δεν ξέρω αν ξέρω. Δεν μπορώ να πω με σιγουριά τίποτα, ακούω δεξιά αριστερά πολλά, διαβάζω ακόμα περισσότερα, κάποια τα κρατάω κάποια όχι, αλλά δεν έχω καταλήξει κάπου με βεβαιότητα, προσωπικά ακόμα ψάχνω.

Παρακάτω παραθέτω μερικά σημεία της συνθήκης του Μοντρέ και σύμφωνα με το παραπάνω σκεπτικό του Γάλλου πολιτικού, το έτος 1936 έχουμε το φύτεμα ενός μελλοντικού πολεμικού γεγονότος που, εν έτη 2017 ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί.

Δηλαδή η παράδοση του ελέγχου και της διαχείρισης των Στενών τότε στην Τουρκία από τις Μεγάλες δυνάμεις,πιθανως να είναι ο λόγος που σύμφωνα με τους ειδικούς η Τουρκία στο μέλλον θα διαλυθεί και μάλιστα από τις ίδιες δυνάμεις που τοτε τις παρέδωσαν τη διαχείριση στα Στενά και στη συνέχεια η ανθρωπότητα θα ζήσει την 3η κατα σειρά παγκόσμια κατατροφή της.

Οπότε εάν γίνει στο μέλλον ένα τέτοιος πόλεμος θα είναι γιατί έχει φυτευτεί προ πολλού στο παρελθόν, έσπειραν στο τότε για να θερίσουν στο αύριο.

(Μη σε τρομάζει η αναφορά για 3η κατά σειρά καταστροφή, μεγάλα πλέον ειδησιογραφικά πρακτορεία μας προετοιμάζουν για κάτι τέτοιο.)

Ας δούμε τώρα μαζί την συνθήκη και εάν κριθεί απαραίτητο αν υπάρχει κάποιο άλλο εύρημα θα επανέλθω με το παραπάνω θέμα.

Οι συνθήκες λειτουργίας των στενών αυτή τη στιγμή καθορίζονται από τη συνθήκη του Μοντρέ που υπογράφτηκε το 1936 λίγο πριν τον ΄Β παγκόσμιο σε μια πανέμορφη παραθαλάσσια πόλη, στις όχθες της Γενεύης στην Ελβετία (η χώρα πρότυπο για πολλούς, που έμεινε ουδέτερη στον ΄Β παγκόσμιο πόλεμο και ξέπλενε τον χρυσό που μάζευαν οι  Γερμανοί από τα κράτη τα οποία κατακτούσαν, τροφοδοτώντας τη με ρευστό).



Εκεί λοιπόν στην Ελβετία στις 20 Ιουλίου του 1936 τα συμβαλλόμενα μέλη Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Σοβιετικής Ένωσης, Τουρκίας και Αυστραλίας, Γαλλίας, Ελλάδας, Ιταλίας, Αγγλίας, Γιουγκοσλαβίας αποφασίζουν ομόφωνα να επιστρέψουν στην Τουρκία την διαχείριση των Στενών και να διακανονίσουν τις διελεύσεις των πλοίων διαμέσου των Στενών( Δαρδανέλια, Θάλασσα Μαρμαρά και Βόσπορος).

Κύρια άρθρα της Συνθήκης

 Προοίμιό : «Επιθυμούντες να ρυθμίσουμε την διέλευση και ναυσιπλοΐα στα Στενά σε τρόπο που αυτή να εξασφαλίζεται, χωρίς να παραγνωρίζεται η ασφάλεια της Τουρκίας και των άλλων κρατών της Μαύρης Θάλασσας...αποφασίσαμε να αντικαταστήσουμε µε την παρούσα Συνθήκη, την συνθήκη που υπογράψαμε στη Λοζάνη στις 24 Ιουλίου 1923»

Τμήμα 1 και 2 : Ρυθμίζει τα της διέλευσης των εμπορικών και πολεμικών πλοίων.

Άρθρο 10 : «Πολεμικά πλοία, εκτός αυτών που εμπίπτουν στην κατηγορία που περιγράφεται στη προηγούμενη παράγραφο (ελαφρά επιφανείας, μικρά πολεμικά ή βοηθητικά πλοία), θα έχουν το δικαίωμα της διέλευσης µόνο υπό τις συνθήκες που περιγράφονται στο άρθρο 11 και 12» (Το άρθρο 11 ρυθμίζει την διέλευση μεγάλων πλοίων κρατών της Μαύρης Θάλασσας).

Άρθρο 12 : «Τα κράτη της Μαύρης Θάλασσας θα έχουν το δικαίωμα διέλευσης διαμέσου των Στενών µε το σκοπό να αφιχθούν στις βάσεις τους υποβρυχίων που κατασκευάσθηκαν ή  αγοράσθηκαν εκτός περιοχής Μαύρης Θαλάσσης, ή που ήσαν για επισκευή σε ναυπηγεία εκτός Μαύρης Θαλάσσης».

Άρθρο 13 : Επιβάλλει προειδοποίηση στην Τουρκία για διέλευση πολεμικών πλοίων (κανονικά οκτώ (8) ημέρες για κράτη της Μαύρης Θάλασσας και δεκαπέντε (15) ημέρες για τα άλλα κράτη).

Άρθρο 24 : «Η Τουρκία θα επιβλέπει την εκτέλεση όλων των προβλέψεων της παρούσας Συνθήκης σχετικά µε την διέλευση πολεμικών πλοίων διαμέσου των Στενών».

Ποιο είναι λοιπόν το καθεστώς των Στενών στην πράξη:

Εμπορικά πλοία
Εν καιρώ Ειρήνης ΝΑΙ
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν) ΝΑΙ
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο ΝΑΙ μόνο ημέρα και ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδρομή.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη) ΝΑΙ αν δεν είναι εμπόλεμα με την Τουρκία. Εισέρχονται ημέρα και ακολουθούν συγκεκριμένη διαδρομή.

Πολεμικά πλοία (ελαφρά πλοία επιφανείας)
Εν καιρώ ειρήνης ΝΑΙ κατά την ημέρα και κατόπιν προειδοποίησης.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν) ΝΑΙ εάν δεν είναι εμπόλεμα.
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη) ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση

Μικρά πολεμικά πλοία (Από 100 μέχρι 2.000 τόνους χωρίς τορπίλες, µε δυνατότητα ταχύτητας πάνω από 20 κόμβους, ή µε οπλισμό πάνω από 6,1 ίντσες)

Εν καιρώ ειρήνης: ΝΑΙ κατά την ημέρα και κατόπιν προειδοποίησης.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν): ΝΑΙ εάν δεν είναι εμπόλεμα.
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο : ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη): ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.

Βοηθητικά πλοία (Πάνω από 100 τόνους, που δεν ναυπηγήθηκε για πολεμικό αλλά χρησιμοποιείται σε στόλο, π.χ. µη οπλισμένο πάνω από 6,1 ίντσες, µη δυνάμενο να εκτοξεύει τορπίλες κ.λπ.)

Εν καιρώ ειρήνης: ΝΑΙ κατά την ημέρα και κατόπιν προειδοποίησης. Βοηθητικά πλοία που μεταφέρουν καύσιμα υγρά ή αέρια υποχρεούνται να προειδοποιούν.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν): ΝΑΙ εάν δεν είναι εμπόλεμα ή επιστρέφουν στην βάση τους κατά την ημέρα και κατόπιν προειδοποίησης.
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο : ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη): ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.

Μεγάλα πολεμικά πλοία(Πάνω από 10.000 τόνους, ή µε οπλισμό πάνω από 8 ίντσες)

Εν καιρώ ειρήνης: ΟΧΙ εκτός από κράτη της Μαύρης Θάλασσας και αυτά κατά μόνας συνοδευόμενα όχι περισσότερο από 2 κανονιοφόρους
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν): ΟΧΙ εκτός από κράτη της Μαύρης Θάλασσας εφόσον δεν είναι εμπόλεμα, κατά μόνας συνοδευόμενα, όχι περισσότερο από 2 κανονιοφόρους.
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο : ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη): ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.

Υποβρύχια (Σχεδιασμένα να επιχειρούν κάτω της θαλάσσης)

Εν καιρώ ειρήνης: ΟΧΙ εκτός από κράτη της Μαύρης Θάλασσας που επιστρέφουν ή πάνε για επισκευή ή λόγω αγοράς και μόνο την ημέρα.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία αμέτοχη σε αυτόν): : ΟΧΙ εκτός από κράτη της Μαύρης Θάλασσας που επιστρέφουν ή πάνε για επισκευή ή λόγω αγοράς και μόνο την ημέρα.
Εν καιρώ που η Τουρκία απειλείται άμεσα από κίνδυνο : ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.
Εν καιρώ πολέμου (με την Τουρκία εμπλεκόμενη): ΟΧΙ  είναι εντελώς στην διακριτική ευχέρεια της Τουρκίας αν θα επιτρέψει την διέλευση.








Rick


Share:  

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου